Schatting

Registratierechten stijgen van 2% naar 3%: wat betekent dat...

Registratierechten stijgen van 2% naar 3%: wat betekent dat voor kopers?
intro beeld

Wie in Vlaanderen een eigen woning wil kopen, moet binnenkort rekening houden met hogere aankoopkosten.
Zopas besliste de Vlaamse regering in haar begrotingsakkoord voor 2027 om de registratierechten te verhogen van 2 naar 3%.

Concreet betekent dit dat je voor een woning van 300.000 euro, 3.000 euro extra belasting zal betalen. Deze verhoging maakt deel uit van de maatregelen van de Vlaamse regering om de begroting in evenwicht te houden.


 

Het gaat om het verlaagde tarief voor de aankoop van de enige eigen woning. Dat is niet noodzakelijk je eerste woning: ook als je verhuist en je vorige woning verkoopt, kan je onder voorwaarden voor het gunsttarief in aanmerking komen. Het tarief werd op 1 januari 2025 nog verlaagd van 3 naar 2%. Die verlaging wordt nu teruggedraaid.

1. Wanneer gaat de verhoging in?

De aangekondigde ingangsdatum is 1 januari 2027. Dat betekent dat voor kopers die rond de jaarwisseling een aankoop afronden, de precieze overgangsregeling belangrijk blijft. Momenteel is het nog niet duidelijk of de datum van het compromis of de datum van de notariële akte bepalend wordt. 

2. Hoeveel duurder wordt een woning kopen?

De stijging bedraagt 1%. Onderstaande voorbeelden tonen het verschil, berekend op de aankoopprijs en zonder eventuele verminderingen of andere aankoopkosten.

 

Aankoopprijs Registratierechten bij 2%  Registratierechten bij 3% Extra kosten
€ 300.000

€ 6.000

€ 9.000 € 3.000
€ 350.000

€ 7.000

€ 10.500 € 3.500
€ 400.000

€ 8.000

€ 12.000 € 4.000
€ 500.000

€ 10.000

€ 15.000 € 5.000

 

 

 

 

 

 

 

De aankoopprijs van de woning of appartement verandert dus niet, maar het totale bedrag dat je nodig hebt om de aankoop te betalen, stijgt wel.

3. Voor welke kopers heeft dit gevolgen?

De verhoging raakt kopers die voldoen aan de voorwaarden voor het verlaagde tarief. Dat kan zowel bij aankoop van een huis als bij een appartement.
Volgens de huidige voorwaarden moet je onder meer als particulier in volle eigendom kopen en je binnen 3 jaar op het adres inschrijven. Voor verkoopovereenkomsten vanaf 2026 moet die inschrijving minstens één jaar ononderbroken behouden blijven.

Voor tweede verblijven, investeringspanden en bouwgronden gelden andere regels. Nieuwbouw die onder het btw-stelsel wordt verkocht, valt evenmin onder dit verlaagde tarief. 

4. Minder ruimte voor renovatie of een financiële buffer

Voor kopers met een beperkt budget kunnen enkele duizenden euro’s extra een groot verschil maken. Wie hetzelfde totale budget wil behouden, houdt minder over voor de woning zelf en een eventuele verbouwing. De hogere belasting kan dus ten koste kan gaan van het geld dat beschikbaar is voor renovatie.

5. Wees voorbereid, enkele concrete tips

Ben je op zoek naar vastgoed en kom je in aanmerking voor het verlaagde tarief? Neem dan het tarief van 3% dan alvast mee in je budgetberekening voor 2027.
Bekijk naast de aankoopprijs ook de akte- en kredietkosten en budgetteer renovatiewerken die dienen te gebeuren. Zo weet je welke woning financieel haalbaar blijft, ook wanneer de aankoopkosten stijgen.

 
Bronnen:
Vlaamse overheid - Bouwunie - Vlaamse Belastingdienst.
Meer artikels
Nieuwsbericht

icon chatSloop en heropbouw, verlaagd BTW percentage 6%

Nieuwsbericht

icon chatSlim (ver)huren met Rentio

vacature

icon chatWil jij vastgoedmakelaar bij Immo VL worden?

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte van het nieuwste aanbod?
Laat weten wat je zoekt en wij helpen je verder!

Blijf op de hoogte